Konsumentköplagens tillämplighet

Hej! Hundar går ju under konsumentköpslagen och har 3:års dolda fel garanti. MEN när jag köper en tv så får jag bara två års garanti. Hur gör elektronikjedjorna för att komma undan detta? Matvaror likaså, blommor, kläder etc

Gäller konsumentköpslagen även vid försäljning av andra djur? Bonnkatter? Kor? Hästar?

Och en tredje fråga, gäller konsumentköpslagen även vid försäljning av vuxen hund?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Köp av lös egendom från en näringsidkare till en privatperson omfattas av konsumentköplagen. Lös egendom är all egendom som inte är fast egendom, det innebär att alla djur omfattas av lagen. Förutsatt att försäljning skett från en näringsidkare till en privatperson är lagen tillämplig. Enligt konsumentköplagen har du rätt att inom tre år reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett sådant fel kan exempelvis vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som fanns på varan när du köpte den.

När du får en garanti på exempelvis två år betyder det inte att din reklamationsrätt enligt konsumentköplagen förkortas. Vad det innebär är att när den garantin du fått av försäljaren gått ut är det du som köpare som måste bevisa att felet på varan fanns redan vid köpet.

Konsumentköplagen gäller som sagt all lös egendom, oavsett ålder på hunden. Men återigen är det viktigt att poängtera att det krävs att försäljning sker från en näringsidkare till en privatperson. Sker köpet istället mellan två privatpersoner är det köplagen som är tillämplig.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare