Konsumentens rätt till hävning av köp efter flera reparationsförsök

Hej! Jag har köpt en dator av Elgiganten. Datorn är av mycket hög klass och är väldigt dyr. Redan efter ett par dagar börjar datorn strula (spelet jag spelar hackar, det ska inte kunna hända med den datorns hårdvara), och jag åker tillbaks med datorn till Elgiganten och påpekar felet. De tar in datorn i butiken och håller den där i ca 3 timmar för att "försöka åtgärda felet".

Jag tar sedan hem datorn och den funkar bättre än tidigare. Efter ca 2 månader dyker samma fel upp igen och det går inte att använda datorn till det den är byggd för. Jag åker in till Elgiganten och påpekar felet en andra gång då de tar in datorn för att skicka iväg på service.

Jag är otroligt less på detta och vill bara häva köpet och få pengarna tillbaks. Kan jag göra det? Nu kommer jag att vara utan datorn i minst en vecka. Vad kan jag hävda och vad kan jag hänvisa till för att få häva köpet? Räknas den första gången dom höll datorn i 3 timmar som ett avhjälpningsförsök? Måste det finnas dokumenterat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga (särskilt eftersom du skrivit att du använder datorn för att spela), utgår jag ifrån att du köpte datorn som konsument. Därmed är konsumentköplagen tillämplig (se 1 §).

Fel på varan

Som huvudregel ska varan vara i avtalsenligt skick, dvs. motsvara vad köparen och säljaren kommit överens om (skriftligt eller muntligt, 16 § konsumentköplagen). Av bestämmelsen går att utläsa att priset kan vara en indikator på vad köparen kan förvänta sig av varan. Eftersom du skrivit att datorn är ´´av mycket hög klass och är väldigt dyr``, är det inte rimligt att den strulat redan efter några månader. Dessutom har Elgiganten med största sannolikhet lämnat ett års garanti (se 21 § konsumentköplagen). Vidare är huvudregeln att ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades ska anses ha funnits redan vid avlämnandet (20 a § konsumentköplagen). Sammanfattningsvis kan sägas att det är fel på datorn, vilket gör att du kan kräva olika påföljder (22 § konsumentköplagen).

Hävning av köp

Först och främst bör påpekas att köparen är skyldig att göra en reklamation om felet inom skälig tid (två månader efter att ha märkt felet anses alltid som skäligt, se 23 § konsumentköplagen). Du har reklamerat i tid.

Säljaren har rätt att i första hand försöka avhjälpa felet eller omleverera varan (27 § konsumentköplagen). Hävning får således bara ske om avhjälpande eller omleverans inte är aktuellt eller inte kan ske inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för köparen. Felet ska även vara av väsentlig betydelse för köparen (29 § konsumentköplagen), t.ex. att felet gör att varan inte ens är användbar.

Enligt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) praxis, kan konsumenten ha rätt att häva köpet om samma fel förekommer efter två försök att reparera det. Om det rör sig om olika fel, anser ARN att det är rimligt att konsumenten får acceptera något fler reparationer, men ´´att man snart kommer till en gräns där fler reparationer medför sådana olägenheter för konsumenten att hon har rätt att säga nej till fler reparationsförsök``.

Sammanfattning

Som ovan utretts, är det fel på datorn. Enligt min mening är det nu andra gången som säljaren erbjudit sig att avhjälpa felet, dvs. reparera datorn. Avhjälpningsförsök måste inte vara dokumenterade, men det är alltid bra (i bevishänseende) att ha något form av bevis. Ord kan ju stå mot ord. Om datorn strular även efter den aktuella reparationen, kan du ta kontakt med säljaren och hänvisa till ARN:s ovannämnda praxis och din hävningsrätt.

Ett annat sätt att häva köpet är som sagt om avhjälpande eller omleverans inte kan ske inom skälig tid eller utan väsentligt olägenhet för dig och om du kan visa att felet är av väsentlig betydelse för dig.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare