Konsument - Vilka förutsättningar krävs för att få häva köpavtal?

Hej,

Jag köpte en begagnad bil för 80tkr hos en bilhandlare. Det vi märkte var att hjullagren fram var dåliga och kom överens om att bilhandlaren skulle åtgärda detta (står även på köpekontraktet). Dom skulle boka in oss inom kort för en tid på deras verkstad.

Efter ca 1 vecka ringde jag dom och då bad dom mig komma förbi med bilen. Jag trodde då att de skulle åtgärda felen på bilen, men istället meddelade dom mig att dom skulle kontakta mig inom kort. (Jag bor ca 6mil från bilhandlaren).

Det har nu gått över två veckor efter köpet och fortfarande ingen respons från bilhandlaren. När jag ringer låter dom mest besvärade.

Hur går jag till väga nu? Kan jag häva köpet? Kan jag kräva ersättning? Hur lång tid borde en sådant avhjälpande av fel ta? Jag är i behov av bilen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i konsumentköplagen (kkL). Det har redan konstaterats att bilen är behäftad med fel vilket gör att vi kan göra påföljderna i 22 § kkL gällande, däribland att häva köpet enl. 29 § kkL. För att få häva köpet måste felet vara av väsentlig betydelse för dig. Detta rekvisitet är utifrån din fråga styrk. Du är i behov av bilen och säljaren agerar på ett sätt som inte kan sägas vara i linje med god kundservice. Således kan du få häva.

Vidare kan du kräva ersättning för de skador du lider på grund av felet i varan (30 § kkL). Förutsättningarna för skadestånd är att felet ligger inom säljarens kontrollansvar dvs - säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Av det du beskriver så har säljaren haft god tid på sig att avhjälpa felet och har inte presenterat någon anledning till sin avvikande hållning. Således presumerar jag att detta troligtvis ligger inom kontrollansvaret. Det du kan få ersättning för är primärt utgifter, inkomstförlust samt annan förlust. Vad som ska förstås med annan förlust är alla tänkbara utgifter du har haft som blivit onyttiga tillföljd av att du inte kan bruka bilen - ex om du bokat en färjebiljett du inte kan nyttja nu när du inte har bilen (32 § kkL)

Allt detta förutsätter förstås att du reklamerar inom skälig tid från det du märkt felet, i ditt fall är du medveten om problemet och borde därför reklamera rätt snart om du önskar att inte vänta ut säljaren (23 § kkL).

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare