Kommer min pappas arv delas på alla barn inklusive nya fruns särkullbarn?

Hej,

Min pappa som har 4 barn (Jag, min bror och 2 systrar) har gift sig med en annan kvinna som själv har 3 st barn. Vi ett eventuellt arv, kommer min pappas arv delas på vi 4 biologiska syskon eller på samtliga barn (inklusive fruns egna barn som min pappa inte har någon biologisk koppling till). Inget testamente har upprättats.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ärver enligt lagen?

Om det inte finns något testamente upprättat följer arvsordningen den legala arvsordningen. Enligt den legala arvsordningen är det i första hand den avlidnes bröstarvingar, dvs barn, som ska ärva. Alla barn ska få lika lott (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Ärver samtliga barn (inklusive fruns egna barn)?

Det är endast din pappas egna barn som ärver, de han har biologisk koppling till. Du och dina tre syskon kommer att dela på hans arv och få vars en 1/4. Nya fruns egna barn ärver henne och deras pappa, men inte din pappa eftersom det inte är hans barn. Om din pappa adopterar något av fruns barn är de arvsberättigade efter honom eftersom de då räknas som biologiska barn till honom istället (4 kap. 8 § föräldrabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare