Kommer jag att få dela arvet efter min mor med min brorsdotter?

Min mamma lever ensam , pappa gick bort tidigare. De var aldrig gifta. Min bror gick bort förra året så det är bara jag kvar. Jag hjälper o sköter om mamma nu när hon börjat bli gammal o glömsk. Min bror har en dotter. Kommer jag få dela arvet med henne när mor gått bort? Eller är jag enda arvingen?

Inget testamente finns.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) i mitt svar, som innehåller regler om arv.

Du och din brorsdotter kommer att få dela på arvet

Mitt svar på din fråga är ja – du kommer att få dela på arvet med din brorsdotter när din mor har gått bort. Du är alltså inte din mors enda arvinge.

Jag kommer nu att beskriva vad detta beror på.

Ni är bröstarvingar till din mor

I Sverige gäller den legala arvsordningen så länge en person inte har skrivit något testamente. Den består av lagregler som berättar hur arvet efter en avliden person ska fördelas (2 kap. ÄB).

Du och din brorsdotter är båda två bröstarvingar till din mor. Det är ett begrepp som används för att beskriva en persons ättlingar i direkt nedstigande led. Därmed omfattas såväl barn som barnbarn, barnbarnsbarn och så vidare.

När din mor går bort kommer du och din brorsdotter att få ärva henne, eftersom ni är bröstarvingar och därmed har bäst arvsrätt (2 kap. 1 § första stycket ÄB).

Istadarätt ger din brorsdotter arvsrätt i din brors ställe

Hur kommer det sig då att din brorsdotter har rätt att ärva din mor?

Jo, i första hand är det din mors barn som har arvsrätt och ska dela lika på arvet (2 kap. 1 § andra stycket, första meningen ÄB). Du och din bror skulle därför ha ärvt hälften var av din mors egendom om din bror fortfarande hade levt. Som barnbarn hade din brorsdotter alltså inte någon arvsrätt så länge din bror levde.

När din bror gick bort flyttades dock arvsrätten över från honom till hans dotter. Det kallas för istadarätt och innebär att din brorsdotter därmed fick arvsrätt till din mor "i hans ställe" (2 kap. 1 § andra stycket, andra meningen ÄB). På grund av det kommer du och din brorsdotter att få ärva hälften var av din mors egendom när hon går bort.

Sammanfattning

Du är inte din mors enda arvinge, eftersom hon har ytterligare en bröstarvinge i livet – din brorsdotter. På grund av istadarätten har din brorsdotter fått ta över din brors arvsrätt. Du och din brorsdotter kommer därför att få dela lika på arvet efter din mor, precis som du och din bror skulle ha gjort om han hade levt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare