Klandertalan - Bouppteckning & Arvskifte

Kan man som dödsbodelägare i efterhand klandra bouppteckningen som man vid tillfället undertecknade? Det är 15 sedan bouppteckningen gjordes.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Om man önskar klandra ett testamente så ska man följa reglerna i 14 kap. ärvdabalken (ÄB), däremot går det inte att klandra en bouppteckning på samma sätt.

Som dödsbodelägare kan man istället klandra arvskiftet enligt 23 kap. ÄB. En sådan klandertalan ska göras senast inom fyra veckor från delgiven bouppteckning.

Klicka https://lagen.nu/1958:637 för att komma till ÄB.

Jag hoppas att mitt svar har hjälpt dig! Du är självklart välkommen att återkomma med följdfrågor i ärendet och eller andra frågor/funderingar.

Med vänlig hälsning,

essie.malkoc@lawline.se

Essie MalkocRådgivare