FrågaÖVRIGTÖvrigt24/04/2022

Kemisk kastrering i Sverige?

Hej!

Jag undrar om pedofiler kan dömas till kemisk kastrering i Sverige? Jag vet att det har diskuterats men har det blivit godkänt och trätt i kraft? Är kemisk kastrering permanent?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du menar KD:s förslag om att sexualbrottslingar ska kunna dömas till att kastreras. Det vill säga på medicinsk väg åstadkomma en minskad sexualdrift. Det är endast ett förslag, med andra ord har det inte trätt i kraft.

Rättslig reglering
Det finns ett förbud mot kroppsliga bestraffningar (2 kap. 5 § regeringsformen). Det vill säga att det finns ett grundlagsskydd som förbjuder kroppsliga bestraffningar. Att kemiskt kastrera någon som följd av dennes handlingar strider därmed enligt mig mot grundlag. För att man ska kunna genomföra denna typen av bestraffning måste det därför ske en grundlagsändring.

Effekt av kemisk kastrering

Det förslag som KD lade fram innefattade läkemedlet ‘Degalarix’. Det framgår i motionen att effekterna av läkemedlet varar i tre till fyra månader. Med andra ord är det inte ett permanent tillstånd.

Hoppas att det var svaret på din fråga.

Skulle du ha några fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Allt det bästa,

Maximilian PernhedenRådgivare