Kan vi utesluta ett av våra barn från arv efter oss?

Vi är gifta och har tre myndiga barn! När vi dör vill vi att endast två av barnen skall ärva! Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att ha som utgångspunkt att alla tre barnen är era gemensamma då inget annat framkommer i din fråga. Inledningsvis kommer jag att redogöra för vad som gäller enligt lagen och avslutar med rådgivning i ert fall

Ni kan upprätta ett testamente

Reglerna om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Närmsta arvingar är era barn, vilka räknas som bröstarvingar. Finns det inget testamente kommer de tre barnen att ärva er med vars en tredjedel (2 kap. 1 § ÄB). Denna delen kallas för arvslotten.

För att ändra hur mycket som ska tillfalla de tre barnen kan ni upprätta ett testamente. För att ett testamente ska vara giltigt ska det göras skriftligt och undertecknas. Underteckningen ska bevittnas av två vittnen. Vittnena behöver veta att det är underskrift för ett testamente de bevittnar, men behöver inte veta vad som står i testamentet (10 kap. 1 § ÄB). I ärvdabalken finns regler om vem som inte får vara vittne; bl.a. får inte den som är under femton år, sambo eller gift med testatorn, syskon m.fl. vara vittne (10 kap. 4 § ÄB).

Det går inte att göra sina barn arvslösa

Inom svensk rätt går det inte att göra en bröstarvinge helt arvlös. Det finns en oinskränkt rätt för barn att få del av en avliden förälders arv, den s.k. laglotten. Laglotten är hälften av den arvslott bröstarvingen skulle haft rätt till (7 kap. 1 § ÄB). I fallet innebär det att då arvslotten är 1/3 är laglotten 1/6.

För att man som bröstarvinge ska få ut sin laglott krävs det att man påkallar s.k. jämkning av testamentet. Jämkning innebär att bröstarvingen begär att få ut sin laglott trots att allt är borttestamenterat. Jämkning ska begäras inom sex månader efter att man delgivits testamentet. Framställs inte kravet inom de sex månaderna blir testamentet gällande trots att det kränker laglotten (7 kap. 3 § ÄB).

Mitt råd till er är att ni upprättar ett testamente. Som redogjort för enligt ovan kan ni inte göra det ena av barnet arvlöst. Däremot kan ni minska hur mycket hen har rätt till genom att skriva ett testamente. Det kan även hända att barnet som blir arvlöst inte begär jämkning av testamentet inom sexmånadersgränsen och då blir utgången den ni önskar.

Behöver ni hjälp med att upprätta ett testamente kan jag varmt rekommendera att ni bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Våra jurister kan hjälpa er med att upprätta testamentet, antingen genom ett möte eller via e-post/telefon.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare