FrågaÖVRIGTÖvrigt23/08/2023

Kan skolans personal beslagta elvers mobiltelefoner?

Våran skola har sagt att man inte får ha sin telefon alls på skolan och att om dom ser den så tar dom den. Jag undrar bara om det finns några lagar som stödjer deras beslut då jag tidigare har läst att man får ha mobilen på raster.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Eftersom att din fråga rör din skolas agerande kommer jag i mitt svar hänvisa till skollagen.

Har skolan rätt att omhänderta mobiltelefoner?

Skolans personal har rätt att omhänderta föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen (5 kap. 22 § SkolL). Det innebär alltså att det finns lagstöd för personal på din skola att omhänderta mobiler som använts på ett störande sätt exempelvis under lektionstid. En mobiltelefon som omhändertas av skolans personal ska lämnas tillbaks till eleven senast vid skoldagens slut (5 kap. 23 § SkolL).

Får skolan ha ett totalförbud mot mobiltelefoner?

Utöver nämnda möjligheter att beslagta elevers mobiltelefoner, får även mobiltelefoner omhändertas för att förebygga störningar i undervisningen (5 kap. 4 b § SkolL). Omhändertagande får även ske för att förebygga kränkande fotografering av någon som inför eller efter en idrottslektion befinner sig i exempelvis ett omklädningsrum eller vid liknande situationer (5 kap. 4 b § 2-3 st. SkolL). Rektorn på din skola kan även besluta att mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning ska samlas in vid varje skoldags början (5 kap. 4 d § SkolL). Vid den här typen av omhändertagande ska det finnas skriftliga rutiner som rektorn beslutat om (5 kap. 4 e § SkolL).

Sammantaget finns det således flera olika möjligheter för skolans personal att omhänderta elevers mobiltelefoner. Det finns lagstöd för att mobiltelefoner ska samlas in vid varje skoldags början

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare