FrågaÖVRIGTÖvrigt24/08/2023

Kan skolan kräva att elever lämnar sina mobiltelefoner hemma?

Hej, Vår grundskola där min dotter går har i år kommit med nya regler som säger att barnen inte får ha med sig mobiltelefoner till skolan öht. Utan dom ska lämnas hemma. Jag letade i skollagen och på skolverkets hemsida och kan inte se att skolan har rättighet att förbjuda att eleven får ha sin mobiltelefon innan skoldagen börjar eller efter. Mitt förslag till skolan var att min dotter skulle lämna in mobilen avstängd på morgonen och hämta den när hon gick hem igen vilket skolan vägrade godkänna. Jag känner att jag vill att mitt barn ska kunna höra av sig om något händer på vägen till skolan samt när hon går hem alternativt till en kompis. Har dom rätt att neka att barn har mobiltelefoner till och från skolan? (jag förstår varför dom inte ska ha under skoltid, så där har jag inget bekymmer)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Frågor om mobilförbud i skolmiljö regleras i skollagen.

Allmänt om skolans möjlighet att begränsa mobilanvändning

Det finns flera möjligheter för din dotters skola att begränsa användningen av mobiltelefoner i skolmiljö. I det följande ska några av skolans möjligheter beskrivas. Dels får mobiltelefoner omhändertas för att förebygga störningar i undervisningen (5 kap. 4 b § SkolL). Det finns även möjlighet att omhänderta elevers mobiltelefoner för att undvika kränkande fotografering i t.ex. omklädningsrum eller på andra utsatta plaster (5 kap. 4 b § 2-3 st. SkolL). Därutöver kan rektorn besluta att vid skoldagens start samla in elevernas mobiltelefoner (5 kap. 4 d § SkolL). Vid omhändertagande av mobiltelefoner ska det finnas skriftliga rutiner som rektorn beslutat om (5 kap. 4 e § SkolL).

Kan skolan kräva att mobiltelefoner lämnas hemma?

Skolan kan ställa upp egna ordningsregler, utöver de lagstadgade möjligheterna för skolan att omhänderta elevers mobiltelefoner. Det är rektorn som beslutar om ordningsregler (5 kap. 5 § SkolL). Skolan kan således utvecklas egna regler om att mobiltelefoner inte får finnas på skolans område. Ordningsreglerna gäller däremot inte utanför skolans område, varför skolan inte kan besluta om användning av mobiltelefoner till och från skolan. De praktiska konsekvenserna av skolans ordningsregler kan dock bli att mobiltelefonerna inte kan användas till och från skolan.

Möjliga tillvägagångssätt

Min rekommendation är att du kontaktar skolan och frågar vad de stödjer sitt beslut på, skolans ordningsregler som ska vara beslutade av rektorn eller skollagen? Utifrån din fråga förstår jag det som att du och skolan redan haft en konversation utan att komma till någon lösning. Ifall att du anser att skolan agerat orätt kan du anmäla ett klagomål till skolinspektionen eller JO.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare