Kan skilda personer upprätta testamente där de ärver varandra?

Vi är skilda men vill ärva varandra kan vi skriva ett testamente så detta gäller. Har vå gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Ni undrar om ni kan skriva ett testamente där ni ärver varandra, trots att ni är skilda och det kan ni göra.

Förutsatt att ni inte är omgifta eller har andra barn så kan ni upprätta ett testamente där ni förslagsvis skriver att det är er vilja att ni ärver varandra med fri förfoganderätt och att era gemensamma barn ska få ut sitt arv efter det att även den andra av er har gått bort.
För att minimera risken för feltolkningar så är det viktigt att ni är så tydliga som möjligt med era avsikter. Oavsett vad ni skriver i testamentet så har era barn rätt att få ut sin laglott som är hälften av deras arvslott, 7 kap 1 § ärvdabalken.

För att testamentet ska bli giltigt krävs också att ni:

1. Gör ett skriftligt testamente
2. Framför två oberoende vittnen förklarar att det är ert testamente och undertecknar det eller vidkänns era namnteckningar.
3. Låter de oberoende vittnena skriva under testamentet.

Vittnena måste vara över 15 år och får inte vara era syskon, svågrar, barn, föräldrar, makar eller sambos, se 10 kap 1 §, 4 § ärvdabalken.

Eftersom det är viktigt att ett testamente blir juridiskt korrekt så skulle rekommenderar jag att ni vänder er till en jurist för personlig utformning och hjälp. Lawlines jurister erbjuder till exempel skräddarsydda testamenten till fast pris. Ni kan läsa mer om skräddarsydda testamenten här eller ringa 08-533 300 04.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare