Kan man testamentera bort en del av en fastighet som det finns lån kvar på?

Hej

Jag är ena barnet och nu när min mor avlidit (hon var ensamstående) så är det några funderingar kring fastigheten. Det finns nämligen ett testamente som innebär att halva huset ska tillfalla min mors fd sambos dotter (sambon är avliden sedan tidigare). Nu undrar jag om det ens är möjligt att testamentera bort del av en fastighet som det finns lån kvar på (ca 350 000kr)?

Mvh Katarina

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du främst undrar om det är möjligt att testamentera bort en del av en fastighet som det finns lån kvar på.

Huvudregeln är att man inte ärver skulder

I svensk rätt ärver man i regel inte den avlidnes skulder. Som du säkert känner till bildas ett dödsbo då någon avlider. Dödsboet blir en självständig juridisk person som tar upp tillgångar och skulder (18 kap ärvdabalken - ÄB). Om man ärver en fastighet med skulder kvar löses skulderna först och främst upp mot tillgångarna i dödsboet, ibland mot själva fastigheten.

Den avlidnes skulder och tillgångar sammanställs i en bouppteckning vilket sker inom tre månader från dödsfallet (20 kap 1 § ÄB). Sen avräknas skulderna mot de tillgångar som finns i dödsboet. Om skulderna är större än tillgångarna kan dödsboet försättas i konkurs. Det kan innebär att det inte blir något kvar att ärva, men ni behöver däremot inte överta något lån.

Jag tolkar det som att fastigheten du och din mors före dettas dotter ska ärva fortfarande har ett lån kvar på ungefär 350 000 kr. Beroende på dödsboets övriga tillgångar finns det alltså en risk att dödsboet behöver sälja huset för att täcka de lån som finns på det. För att få behålla huset kan ni ansöka om att få ta över betalningsansvaret för lånen. Då tar ni kontakt med den bank som utfärdat lånet för att se om det går att skriva över på er arvtagare.

Sammanfattningsvis ärver ni inte fastigheten med lån kvar på utan lånet löses först på ett eller annat sätt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare