Kan man skriva enbart ett (av flera) barn som förmånstagare till livförsäkring?

Hej! Min far är 83 år gammal, har livförsäkring hos Folksam och Länsförsäkringar . Jag har en syster, om min far går bort måste vi dela eller kan min far skriva livförsäkringarna på mig/ Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om livförsäkringar vid dödsfall regleras i försäkringsavtalslagen. Det finns ingenting där som tvingar din far till att sätta er båda som förmånstagare till försäkringen, utan han kan fritt välja vem som ska få utfallande belopp.

Om det är så att enbart en förmånstagare är insatt i en livförsäkring så är huvudregeln att det belopp som utfaller inte ska ingå i kvarlåtenskapen när din far dör, utan direkt ska tilldelas förmånstagaren (14 kap. 7 § Försäkringsavtalslagen).

Det finns dock ett undantag i 17 kap. 7 § 2 st., där det sägs att om man har gjort ett förmånsförordnande, och en fördelning i enlighet med förordnandet skulle leda till ett resultat som är oskäligt för bland annat en bröstarvinge (barn), så kan förordnandet jämkas så att försäkringen inte enbart tillfaller den som står som förmånstagare.

Din far kan alltså förordna exklusivt till dig i enlighet med försäkringsavtalslagen, men är det så att förordnandet är oskäligt mot din syster, och din syster begär jämkning, så kan det dock bli så att inte hela försäkringsbeloppet tillfaller dig - trots att du står som ensam förmånstagare. Begär hon ingen jämkning kommer hela beloppet från livförsäkringarna tillfalla dig även om det skulle vara oskäligt.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare