FrågaÖVRIGTÖvrigt24/08/2023

Kan man inneha patent i hela världen?

Hej, har blivit hotad av en person på gelblaster.com. De påstår att de har patent/trademark på ordet "gel blaster" över hela världen. Så inga andra får sälja produkter med det namnet. Trots det ser jag otroligt många sälja gel blasters med den namnsättningen. Hur ligger det egentligen till? Får man sälja "gel blasters" med det namnet? Har de verkligen patent över hela världen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att erhålla petent finns det olika krav som behöver vara uppfyllda, t.ex. att det man söker patent för är en uppfinning. För att hitta närmre om detta ser man till Patentkungörelse (1967:838). Däremot så finns det ej möjlighet för ett giltig patent som sträcker sig över hela världen då man måste ansöka om ett nytt patent för vardera land man vill att detta patent skall vara giltigt inom. Patentet är alltså bundet till enskilda länder. Huruvida just det företaget ni beskriver har ett patent får ni se till mer specifikt i den svenska patendatabasen eller motsvarande för det aktuella landet.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare