Kan man göra en förälder eller hel/halvsyskon arvslösa?

Jag har en vän som vill utesluta personer ur sitt testamente:

Hon är ensamstående, snart 60 år och har inga barn.

Hennes mor är död sen 40 år.

Hennes far har aldrig funnits i hennes liv, iaf inte på ett positivt sätt.

Hon har två halvsyskon.

Hur ska hon skriva så att hennes far och ena styvsyskon inte får del av hennes arv?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår det vill du veta om en person utan bröstarvingar eller make kan fördela sitt arv genom testamente. Jag kommer att använda mig av ärvdabalken när jag besvarar din fråga då den reglerar arvsfrågor. Ärvdabalken = ÄB.

Bröstarvingar

Bröstarvingar har enligt lagen rätt att ta del av arvet (2 kap. 1 § ÄB). En arvinges bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott vilket är hälften av arvet som barnet skulle fått om det inte fanns ex testamente (7 kap. 1 § ÄB). Det innebär att man aldrig kan göra sina bröstarvingar helt arvlösa genom testamente.

Har man däremot inga bröstarvingar så är detta däremot inget problem. Har man heller ingen make så finns det heller ingen där som har laglig rätt till arv (3 kap. 1 § ÄB).

Detta innebär att det finns ingen som kan göra ett lagligt anspråk på hennes arv om det finns ett giltigt upprättat testamente där som säger vem som ska ärva istället. Finns det inget testamente så kommer däremot arvet att tillfalla hennes släkt enligt lagen, vilket innebär att hennes far och halvsyskon kommer att få arv.

Testamente

Om hon tar hjälp av en jurist att skriva ett testamente och uppfyller alla formkrav, vilket bland annat är att det ska vara bevittnat och att vissa inte får bevittna för att testamentet ska vara giltigt (10 kap. 4 § ÄB), kommer hon genom testamentet att ge hela arvet till den hon själv vill. Av det du har sagt så framgår det att hon har två halvsyskon men du skriver att hon bara vill göra sin pappa och ett halvsyskon arvlösa. Så vill hon att bara ett halvsyskon ska få arv och exempelvis få ärva allt så kan hon testamentera om det.

Sammanfattning

Om hon upprättar ett giltigt testamente så kan hon göra sin far och halvsyskon arvlösa.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Vänligen

Kajsa SvenssonRådgivare