Kan man frångå ett testamente?

Hej!

Vi är två bröder (de enda bröstarvingarna) som skall göra bouppteckning efter vår avlidne far. Vi vill att vår mor ärver allt efter far men det finns ett testamente som säger att vi ska få ut vår laglott efter far.

Om vi bröder är överens kan vi då ändå låta dödsboets samlade tillgångar till falla mor. (vi kommer ju en dag ändå att ärva allt efter henne) och vad måste vi i så fall göra vid bouppteckningen för att kunna frångå testamentets intention

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Ett testamente är juridiskt bindande och bouppteckningen ska göras i enlighet med detta. Det ni kan göra i detta fall är att ta emot arvet och sedan skänka det till er mor, eftersom såväl arv som gåvor är skattefria i Sverige bör det inte föranleda någon beskattning, och om ni är de enda bröstarvingarna efter er mor kommer ni mycket riktigt ärva efter henne. Något att ta hänsyn till är däremot er mors möjlighet att i sin tur testamentera bort egendom som hon får som gåva, alternativt göra sig av med den på annat sätt. För att undvika framtida konflikter råder jag er därför att tänka igenom dessa aspekter. Beroende på situationen kan ert arv alltså avsevärt minska om ni väljer att göra så att er mor får alla tillgångar efter er far.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare