FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/03/2017

Kan man förlora sitt svenska medborgarskap om man inte är född här?

Kan man förlora sitt medborgarskap om man inte är född här? Och kan jag berätta vad jag vill för er?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det svenska medborgarskapet är en grundläggande rättighet. Huvudregeln är att ingen svensk medborgare som är eller har varit bosatt i riket får fråntas sitt medborgarskap. I NJA 2014 s 323 konstaterade HD att Skatteverket inte får avregistrera en persons svenska medborgarskap ur folkbokföringen på den grunden att personen erhållit sitt svenska medborgarskap genom sin pappa, när pappan senare visat sig inte vara far till personen. En sådan avregistrering står i strid med Regeringsformens 2 kap. 7 § som stadgar ett absolut medborgarskydd. En person kan mot sin vilja enbart bli av med sitt svenska medborgarskap om stöd för en sådan förlust finns uttryckligen lagreglerad.

I lag (2001) om svenskt medborgarskap finns uttryckliga lagregler om när man kan bli av med sitt svenska medborgarskap. I lagens 14 § föreskrivs fem förutsättningar som alla måste vara uppfyllda för att en svensk medborgare ska bli av med sitt medborgarskap:

1, Personen måste ha fyllt 22 år och

2, är född utomlands och

3, aldrig har haft hemvist i Sverige. I regel anses en person ha hemvist i Sverige om denne har bott här i mer än ett år och har en avsikt att kvarstanna i Sverige, och

4, inte heller har varit här under förhållanden som tyder på samhörighet med landet och

5, det finns möjlighet att ersätta det svenska medborgarskapet med ett annat medborgarskap. Dvs. En person förlorar inte sitt svenska medborgarskap om en sådan förlust skulle leda till att personen blir statslös.

Svar på din första fråga: Ja, du kan bli av med ditt svenska medborgarskap om du inte är född i Sverige och övriga fyra punkter är uppfyllda.

Svar på din andra fråga: Du kan berätta vad du vill för oss på Lawline. Dock har alla rådgivare frihet att diskutera din fråga med varandra och både din fråga och vårt svar kommer att publiceras på internet – fritt tillgängligt för omvärlden att ta del av. Skulle din fråga innehålla personuppgifter dvs. uppgifter som gör att en person som läser din fråga kan lista ut att den är ställd av just dig, kommer vi innan publicering av frågan på hemsidan ta bort dessa uppgifter. Uppgifter som kan koppla frågan till dig blir alltså aldrig offentliga utan stannar mellan dig och den rådgivare som arbetar med ditt ärende.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare