FrågaÖVRIGTÖvrigt06/07/2023

Kan man få ett fängelsestraff om man är skadeståndsskyldig?

Hej, kan man få fängelse om man är skadeståndsskyldig i ett civilmål i England? Detta gäller alltså ett rättsfall i London. Jag vet inte hur jag ska få information om detta men hoppas att ni kan hjälpa mig. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Kan man få ett fängelsestraff om man är skadeståndsskyldig?

Inledningsvis gäller att i ett tvistemål om skadeståndsskyldighet förs talan av en kärande. I ett brottmål är det däremot staten genom en åklagare som åtalar där påföljden kan bli ett fängelsestraff. En privatperson kan inte i ett civilt mål yrka på ett fängelsestraff. Om man har fått en dom om skadeståndsskyldighet, det vill säga en verkställbar tvistemålsdom, så kommer motsvarigheten till Kronofogdemyndigheten i Storbritannien att försöka utmäta ens egendom för att dra in pengarna så att käranden kan få betalt.

Trots det ovan sagda gäller generellt att utländska domar i civilrättsliga mål inte kan erkännas och verkställas i Sverige (3:2 utsökningsbalkenoch NJA 2019 s. 504). Hade Storbritannien däremot varit med i EU, så skulle domen ha erkänts och verkställts i Sverige. Emellertid kan personen stämma personen i Sverige och använda domen som ett bevismedel mot personen. Skulle en svensk domstol då döma till kärandens fördel kommer hen att få en dom som kan verkställas här i Sverige.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Man kan inte få ett fängelsestraff genom ett civilmål. Det som krävs är att man döms till ett fängelsestraff. Det som kan hända är att den brittiska Kronofogdemyndigheten driver in ens tillgångar, men om man inte har några i Storbritannien, så behöver man inte oroa sig över detta. Dessutom kan domen inte verkställas i Sverige, eftersom utländska domar inte erkännas i Sverige. Min rekommendation är dock att man alltid rådfrågar en brittisk jurist om de möjliga konsekvenserna för en person i en sådan situation i Storbritannien.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare