FrågaÖVRIGTÖvrigt12/05/2023

Kan man byta personnamn utan att riskera svenskt medborgarskap i framtiden?

Om man byer sitt förnamn utan någon särskilda skäl betyder det att man har bytt sin identitet? I så fall kommer man aldrig få svensk medborgskapet även om man har bott i Sverige mer än 8 år o uppfyller alla andra kraven?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du undrar om det är möjligt att byta förnamn utan att riskera potentiellt svenskt medborgarskap i framtiden.

Enligt 27 § Lag (2016:1013) om personnamn får en person förvärva eller ändra förnamn genom

  • tillägg av ett eller flera namn,
  • byte av ett eller flera namn,
  • strykning av ett eller flera namn, dock inte alla, eller
  • ändring av ordningsföljden mellan två eller flera namn.

Lagen får tillämpas på andra utländska medborgare som har hemvist i Sverige (32 § andra stycket. Lag om personnamn). Att lagen tillämpas på “andra utländska” innebär att den är tillämplig på personer som varken är svenska medborgare eller EU-medborgare. Du som är utländsk medborgare och som bor i Sverige kan alltså ansöka om att byta namn med stöd av svensk namnlag. 36 § lag om personnamn anger att det är Skatteverket som beslutar om förvärv eller ändring av personnamn efter en ansökan enligt 3 §. Du kommer inte riskera dina chanser att få svenskt medborgarskap i framtiden om du ansöker om byte av personnamn i behörig ordning, alltså hos Skatteverket.

Vad du kan göra nu:

Du kan besöka Skatteverkets webbplats för att hitta blanketter där du kan ansöka om byte av personnamn. Det ska vara en skriftlig ansökan som innehåller uppgifter om

  • Ditt namn och personnummer eller samordningsnummer,
  • Din adress och telefonnummer,
  • Att du yrkar på byte av personnamn
  • De omständigheter som åberopas till stöd för din ansökan

Ansökan kostar enligt Skatteverkets webbplats 250 kr. De handlägger din ansökan när de har fått in betalningen. Betalningen är däremot inte en garanti för att du kommer att få namnet och inbetald ansökningsavgift återbetalas tyvärr inte.

Hoppas mitt svar gav dig klarhet och vid nya frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Ella EngströmRådgivare