Kan man bli handledare trots att körkortet återkallats på grund av fortkörning?

Återkallat körkort p g a fortkörning hinder för handledning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ett återkallat körkort på grund av fortkörning utgör ett hinder för att vara handledare.

Reglerna kring detta finns i Körkortslagen (KörkL)

För att kunna övningsköra med någon som handledare måste du vara godkänd som handledare. För att bli godkänt måste du ha fyllt 24 år, ha behörighet för det fordon körningen avser och haft en sådan behörighet under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren. Om det gäller övningskörning för behörighet B måste du även ha genomgått en introduktionsutbildning någon gång under de senaste fem åren (4 kap. 7 § KörkL).

Man får inte godkännas som handledare om man under de tre senaste åren fått sitt körkort återkallat bland annat på grund av fortkörning och den sammanlagda spärrtiden överstiger tre månader (4 kap. 7 § 2 st. KörkL).

I ditt fall beror det på hur länge körkortet blivit återkallat. Om körkortet blev återkallat i mindre än tre månader påverkar det inte dina möjligheter att vara handledare. Om körkortet däremot återkallades i över tre månader utgör det ett hinder för att godkännas som handledare.

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare