Kan man bli av med sitt svenska medborgarskap om man ljugit om sin identitet?

Återkallande av svenskt medborgarskap

Hej !

Jag bor i Sverige sedan 2003

År 2006 fick jag permanent uppehållstillstånd.

År 2016 fick jag medborgarskap .

Jag jobbar i flera år och är bosatt i Sverige alla dessa år. Jag kunde inte styrka min identitet.

Visa personer säger att jag är bosatt i Sverige med falskt identitet. Dom köpte massa papper/dokument med juridiska stemplar som bevisa att jag är den , vilket inte stämmer? Jag kan inte bevisa att dom har falska papper/dokumenter, men jag vet att i mitt land kan man betala svart för att få olika dokumenter som är falska

Men jag bor här i Sverige från år 2003 statslös .

Min fråga är?

Kan jag blir av med min medborgarskap och bli skickad till landet som jag kommer ifrån pga "falsk identitet" ?

Tack för svar i förhand!

Lawline svarar

Hej!

Nej, idag är det inte möjligt att återkalla eller ta tillbaka någons svenska medborgarskap, även om personen skulle ha fått det genom att ljuga. Det är endast uppehållstillstånd som kan återkallas om man lämnat felaktiga uppgifter eller undanhållit information av betydelse.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Hedvig JohanssonRådgivare