FrågaÖVRIGTÖvrigt27/07/2023

Kan man begära skadestånd av Försäkringskassan?

Hej! Jag har fått avslag från FK för ett aktivitetsersättning ansökan, jag begärde en omprövning av beslutet men FK stod fast efter avslag, jag överklagade beslutet till förvaltningsrätten och domstolen accepterat mitt överklagan och krävd FK att bevilja mig aktivitetsersättning, kan jag efter förvaltningsrätten dom att begära skadestånd från FK, och hur chansen att blir beviljad skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som om du undrar ifall det utöver att ha fått beviljad aktivitetsersättning i domstol går att få skadestånd av Försärkingskassan.

Skadestånd:

Man kan både begära omprövning eller överklaga Försäkringskassans beslut samt begära skadestånd. Detta sker via Försäkringskassan eller förvaltningsrätten.

Vad gäller skadestånd har Justitiekanselen gett Försäkringskassan möjlighet att avlasta domstolarna genom att reglera vissa skadeståndsanspråk som ställs mot staten. Detta innebär att det finns en möjlighet för dig att begära skadestånd hos själva Försäkringskassan. Vad du ska tänka på och hur du går till väga kan du läsa om via denna länk.

Eftersom detta är myndighetens beslut kan jag inte svara på hur stor chansen är att bli beviljad, det är upp till Försäkringskassan att avgöra.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare