Kan man ärva en skatteskuld?

Hej!

Jag har hamnat i ett knepigt läge och måste få veta: Är jag betalningsskyldig för min döde makes skatteskuld? Det har visat sig att han har i flera år avsatt sina vinster i sin enskilda firma i sk periodiseringsfonder när han deklarerat så nu när jag fått hjälp med hans deklaration så blir det en restskatt för 2017 på 586000 kr! Dessutom bör dödsboet deklarera för en moms på 96000 kr som inte är betald.

Hur drabbar detta mig? Vi hade inget särskilt skrivet mellan oss men vi var gifta. Mina rådgivare i redovisningsbyrå och för bouppteckning vet inte säkert hur detta förhåller sig men de tror att jag inte är skyldig att betala detta.

Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Skulderna som en avliden hade tillhör dödsboet, detta innebär att tillgångar som finns i dödsboet i första hand ska användas till att betala skulderna innan de fördelas till dödsbodelägarna. Räcker inte tillgångarna till att täcka skulderna kommer de skrivas av, de kan alltså inte ärvas. Rent praktiskt går det till så att dödsboet i egenskap av juridisk person finns registrerad hos kronofogden och detta skrivs av efter 5 år. Vill du läsa mer se skatteverkets hemsida.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare