Kan make ärva enskild egendom?

Har fått en fastighet av min mor. Ett gåvobrev om enskild egendom finns.

Min man och jag har 1 gemensamt barn. Min man har en son sedan tidigare och jag har 2 döttrar, Min man har testamenterad allt till mej och att hans son bara ska ha rätt till lagtotten. Vi har inte skrivit något ätenskapsförord. Min fråga är vad händer med fasigheten om jag avlider före min man vill inte att hans tidigare son ärver den.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar.

Att du har en fastighet som utgör enskild egendom påverkar inte arvsrätten, utan endast bodelningen. Om du skulle avlida har din make rätt att bodela innan arvet fördelas ut. Se https://lagen.nu/1987:230
I bodelningen kommer inte fastigheten att ingå men däremot kan det hända att din make ärver fastigheten. Dina två döttrar, särkullebarnen, har rätt att få ut sin arvslott direkt medan ert gemensamma barn får vänta tills din make gått bort också. Se https://lagen.nu/1958:637
Vad gäller arv har man rätt till viss andel, inte viss egendom, se NJA 1995 s. 303, vilket kan resultera i att fastigheten tillfaller din make med fri förfoganderätt.
Detta i sin tur kommer fördelas på detta vis:
Ert gemensamma barn får arvslotten både från dig och din make när han gått bort (om han avlider sist). Särskullebarnet till din man kommer endast att ärva din make. Observera att det fortfarande handlar om andelar och att dessa inte är bestämda till viss egendom. Jag skulle därför rekommendera dig att testamentera bort fastigheten om du vill vara säker på att din makes särkullebarn inte får del av denna.

Gabriella LundqvistRådgivare