Kan kommunen räknas som en konsument i konsumentköplagens mening?

<p>&lt;p&gt;Hej,&lt;/p&gt;&lt;p&gt;När vi säljer varor till en kommun gäller då konsumentköplagen eller köplagen? Jag har inte lyckats få reda på om kommunen räknas som konsument eller näringsidkare.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Vi har nämligen sålt en vara till kommunen som nu vill lämna tillbaks den och de åberopar konsumentköplagen.&lt;/p&gt;</p>

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall finns det ett klart och tydligt svar. Det är att kommunen inte räknas som en konsument. Konsumentköplagen ska därför inte tillämpas i denna situation. Jag ska förklara varför.

Konsumentköplagen är en speciallag som finns för att konsumenter anses behöva extra skydd i lagstiftning. Lagen är tillämplig i den situationen då en näringsidkare säljer en vara till en konsument.

Det juridiska begreppet konsument kan definieras på flera olika sätt beroende på vilket rättsområde man berör sig inom. Definitionen inom konsumenträtten är dock tydlig i detta avseende och finns kodifierad i konsumentköplagens 1 § femte stycket. Där stadgas nämligen följande.

" konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet".

I denna definition framgår alltså att en konsument är en fysisk person. Redan här blir det en omöjlighet att konsumentköplagen skulle tillämpas på denna situation då kommunen av er köpt en vara. Kommunen är nämligen ingen fysisk person.

Detta innebär att det är i första hand köpeavtalet, praxis som har utbildats mellan er som parter eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för er som ska tillämpas (såsom stadgas i köplagens 3 §). Om inget framgår av detta tillämpas köplagen för att lösa tvisten.

Jag hoppas att detta klargör situationen för er. Om ni har några följdfrågor angående mitt svar kan ni maila mig till Joel.Herrault@Lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare