Kan jag reklamera ett fel i en vara om det gått cirka 6 år sedan jag köpt den?

Hej,

Jag köpte en Samsung smart tv för ca. 6 år sedan. Köpte dyr tv för att jag jag brukar streama från youtube och den tv:n var perfekt för att man hade youtube app installerad. För några månader sedan har Youtube appen slutat fungera på den modell tv som jag har.

Kan jag häva köpet? om inte det vad kan jag göra? För mig var youtube viktigt!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svaret på din fråga så kommer jag att börja med att redogöra för vad som gäller lagmässigt och slutligen ge dig ett råd på vad du kan göra. Den lag som blir tillämplig och som vi får kika på konsumentköplagen (KköpL).

Som konsument har du rätt att reklamera ett fel inom 3 år från det att du fått varan (KköpL 23 §). Att reklamera innebär att man meddelar säljaren om felet på en vara. Eftersom det då gått ca 6 år från det att du köpt teven, så har du alltså inte någon möjlighet att åberopa något fel gällande teven. Så även om ett fel finns på teven, så kan du inte hävda något fel och på så sätt få häva köpet eller liknande.

Även om din reklamationsrätt som konsument är förlorad, så kan det ju vara så att det finns en garanti på teven, detta brukar oftast framgå av kvittot. Så mitt råd till dig är att i första hand se om du har någon garanti som gäller för teven. I andra hand råder jag dig att kontakta butiken som du köpt teven från och se om det finns något annat som de kan göra, det kan ju faktiskt vara så att de väljer att hjälpa dig ändå, även om din reklamationsrätt inte längre gäller.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare