Kan jag häva ett bilköp om en oväntad reparation kostar mig mycket?

Hejsan.

Sedan två månader tillbaka så köpte jag en bil vid en bilaffär. Efter en månads körning märkte jag att den drog mycket olja och har nu varit in på verkstad. Där konstateras det att motorn måste bytas vilket i reparation är mer än vad bilen är värd. ( 72 000 kr reparation) och bilen köptes för 60 000 kr. Har jag rätt att sälja tillbaka bilen till dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt tolkar jag din fråga som att du undrar ifall du har rätt att häva köpet och återlämna bilen till affären.

Kan jag häva ett bilköp om en oväntad reparation kostar mig mycket?

Då köpet gäller mellan dig och en näringsidkare blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig lag där du räknas som konsument och affären som näringsidkare.

För att kunna aktualisera påföljder måste det föreligga fel i varan (16 § KKöpL). Som fel i varan räknas om bilen avviker från vad du som köpare kunnat förvänta dig. Som köpare av bil i en bilaffär för 60 000 kronor kan man konstatera att du bör räkna med en fungerande bil utan allt för dyra reparationer. Du ska även kunna förvänta dig att kunna använda bilen, vilket du inte kommer kunna göra ifall du inte reparerar den.

Dessutom är skyddet för dig som konsument extra starkt i konsumentköplagen. Alla fel som visar sig inom 6 månader från det att du mottog bilen antas ha funnits vid överlåtelsen om inte bilaffären i detta fall kan motbevisa felet (20 a § KKöpL).

När vi kommit fram till att ett fel föreligger, går vi vidare till vilka påföljder som kan bli aktuella. I första hand kan du vända dig till bilaffären och kräva avhjälpande med felet eller att du får en annan bil (26 § KKöpL). Du kan dock även kräva prisavdrag (28 § KKöpL) eller häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig, vilket det är med tanke på att reparationen kostar mer än själva bilköpet (29 § KKöpL).

Sammanfattning

Det finns flera olika påföljder som kan göras gällande i detta fall och jag har endast objektivt redogjort för ett par av dem. Dock så är det svårt för mig att utan mer information gå djupare in på ärendet. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare