Kan jag bli svensk medborgare trots att jag fått dagsböter?

Hej ! Jag blev utalad för olovlig och sedan fick jag betala dagsböter utan att blev kallad till domstolen. Kan jag bli svensk medborgare eller måste jag vänta i många år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid ansökan om svenskt medborgarskap kontrolleras det bland annat om du levt ett skötsamt liv. Om du begått ett brott kan du ändå bli svensk medborgare, dock måste du vänta en viss tid (s.k. karenstid). Hur lång tid är beroende av vad du fick för straff.

Om du dömts till minst 30 dagsböter kan du bli svensk medborgare tidigast 1 år efter brottet, vid 60 dagsböter tidigast 2 år efter brottet, vid 100 dagsböter tidigast 3 år efter brottet. Det innebär vidare att om du skulle ha dömts till t.ex. 50 dagsböter, kan det innebära att det blir en karenstid om 1,5 år (då det är tidigast ett år efter och inte exakt ett år efter).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare