Kan jag ändra i mitt/vårt testamente själv gällande en bestämmelse om att begära DNA-test för att arvtagarna ska få ut sitt arv?

Hej jag vill ändra i mitt/vårt testamente jag har 3 barn från ett annat giftemål. Nu börjar ex frun prata att om hon levt ett annat (liv) där den stora frågan är barn ett har begärt DNA så blev det stopp . Ja nu till frågan kan jag skriva ett eget tillägg till det nuvarande testamentet med att jag kräver att dom 3 barnen skall lämna DNA efter min bortgång för att få sitt arv. Hör till saken att jag med i en bodelning och ex har lite kontakt med en kusin så det har nog pratas Eller måste hustrun o jag skriva ett helt nytt. Finns det någon typ av mall som man kan använda för tillägget om så går. Rörigt ja.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått dig rätt så har du tre barn med din tidigare fru (som du nu möjligtvis håller på med en bodelning kring). Som jag förstår det så är det med ex-frun som du upprättat ett testamente, som du nu skulle vilja ändra angående att begära DNA-test av era barn innan de kan få ut arvet efter dig om du skulle avlida.

Inledningsvis så är ett testamente en ensidig rättshandling dvs något som du kan göra själv (och inte som avtal där det krävs minst två parter).

Dock beror det ju på vad ert tidigare testamente uttryckt för vilja från er – om vi reglerat något som påverkar bodelningen eller om den ger uttryck för något annat. Speciellt nu när du också verkar vara mitt uppe i en bodelning så kan det vara smart att vänta tills den är helt klar och sedan skriva ett nytt, eget testamente (som inte involverar din hustru/ex-fru).

Vad jag kan utläsa mellan raderna är att det är möjligt att ni sinsemellan upprättat ett inbördes testamente (men här kan jag ju såklart ha fel då jag delvis gissar mig till dina omständigheter). Då har man möjlighet att ensidigt ändra testamentet, men om testamentet väsentligt rubbas pga ändringen finns risken att man inte längre går efter testamentet (10 kap 7§ ärvdabalken, ÄB). Dessutom ser jag inte någon anledning att göra detta eftersom ni verkar vara mitt uppe i en bodelning.

Eftersom formkrav krävs för testamente kan det vara klokare att upprätta ett helt nytt om nya förutsättningar finns, jämfört med att bara lägga till delar som kan riskera att det antingen blir flera dokument utspridda (som kan komma på omvägar jämfört med ett dokument) men också att alltför många tillägg också kan göra ett testamente svårtolkat eftersom man i så lång utsträckning ska göra så som testamentsgivaren ville.

Att sedan kräva DNA-test i ett testamente för att få ut arv är inte möjligt. Du anses redan vara barnens far genom att ni varit gifta (faderskapspresumtionen) eller genom att du skrivit under faderskapsbevisen. Mot bakgrund av 1 kap 2§ pt 1 föräldrabalken, FB och 1 kap 5§ FB kan man fastställa faderskapet genom dom om det är utrett att modern har haft samlag med en annan än dig i det här fallet – då kan man kontrollera detta genom ett faderskapstest/DNA-test. Det kan du lika gärna göra medan alla är i livet då det underlättar DNA-tagningen. Problemet är ju att du redan är konstaterad far till barnen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare