Kan företag kräva ifyllnad av blankett för reklamation?

Comhem kräver att en reklamation måste fyllas i på särskild blankett. Är detta ok

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så är det denna blankett du menar : https://www.comhem.se/kundservice/reklamera.

Det är inget fel med den blanketten och du kan därför fylla i den om du vill reklamera en vara/tjänst som Comhem sålt till dig. Det är vanligt att företag ber kunder att fylla i en blankett, dels för att kunden inte ska missa något och dels för att det blir lättare för företaget att hantera ärendet.

Tänk på att du vid en reklamation om ett fel, har rätt till att:

* få varan lagad eller tjänsten gjord
* få en ny, felfri vara
* få avdrag på priset
* få köpet att inte gälla längre (om felet har stor betydelse)
* vänta med att betala
* få skadestånd (om felet lett till att du fått extra kostnader, vilket kvitto krävs som bevis)

Du får bara välja en av dessa alternativ, oftast får du varan lagad eller så får du en ny vara.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Återkom vid ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare