Kan ett testamente ogiltigförklaras på grund av testatorns demens?

Hej!

Min far är svårt dement och går bort vilken dag som helst, han är ogift och ensamstående. Han har dock en flickvän som bor i en annan stad. Jag är enda son till honom..

Jag misstänker att han testamenterat till denna flickvän under hans demenssjukdom som heter Levy body demens som är en mycket svår demens. Denna kvinna är mycket manipulativ och jag har obehagskänslor över att så kan vara fallet att hon lyckats få han att testamentera henne!

Vad gäller i ett sådant här läge,, har jag i så fall rätt att upphäva ett sådant testamente p.g.a hans demens?

Vänligen

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad krävs för att ett testamente ska betraktas som giltigt?

Regler om testamente hittar vi Ärvdabalken (ÄB). Jag kommer här nedan att skriva upp vilka krav ett testamente måste uppfylla, eller vad det måste innehålla, för att det ska anses vara ett giltigt testamente.

1. Testatorn (den som skriver testamentet) måste ha fyllt 18 år

2. Testatorn får inte lida av en psykisk störning då testamentet upprättas

3. Testamentet ska vara skriftligt som huvudregel

4. Testamentet måste bevittnas av två vittnen

5. Vittnena måste vara över 15 år gamla och får inte lida utav en psykisk störning. Familjemedlemmar eller andra nära släktingar får inte vara testamentsvittnen. Inte heller får testamentstagare, dvs de personer som ska tilldelas egendom enligt testamentet, vara vittnen.

Som du kan se under punkt 2, uppställs alltså krav på testatorns mentala tillstånd. Det är alltså ett krav att din pappa i det här fallet inte får lida av en psykisk störning när testamentet upprättas. Det finns fall där demens har varit en giltig anledning till att få ett testamente ogiltigförklarat. Varje fall bedöms dock individuellt, men det du behöver göra är alltså att kunna bevisa att din pappa på grund av sin demens inte hade förmåga att uttrycka sin vilja (13 kap. 2 § ÄB).

Ett testamente ska spegla din pappas yttersta önskemål, och skulle det vara fallet att din pappa har blivit tvingad, manipulerad eller på andra sätt övertalad till att skriva ett testamente, är det självfallet inte giltigt.

Mitt råd till dig är att du vänder dig till din pappas läkare när du har fått ta del av hans testamente, för att få en bedömning om din pappas psykiska tillstånd när han skrev testamentet.

Hur går man tillväga för att ogiltigförklara ett testamente?

Om du sedan vill göra gällande att testamentet är ogiltigt, behöver du göra en så kallad klandertalan. Detta behöver du göra inom 6 månader från det att du har fått ta del av testamentet (14 kap. 4–5 §§ ÄB). En sådan klandertalan väcks i ditt fall mot din pappas flickvän. Klandertalan ska göras till tingsrätten.

Om testamentet är giltigt

Skulle det visa sig att din pappas testamente är giltigt och han har testamenterat bort egendom till sin flickvän, har du som hans son ändå rätt att få ut din så kallade laglott. Laglotten är hälften av det arv som vanligtvis skulle tillfalla dig som din pappas son. För att förtydliga; Om det inte finns ett testamente har du rätt till hela arvet efter din pappa, och om det finns ett testamente har du rätt till hälften av hans arv. Detta eftersom man enligt svensk rätt inte kan göra sina barn arvslösa (7 kap. 1 och 3 §§ ÄB).

Sammanfattning

För att ogiltigförklara ett testamente på grund av din pappas demens behöver du bevisa att din pappa inte var mentalt kapabel att upprätta ett testamente vid tidpunkten då det skrevs. Förslagsvis kan du ta hjälp av din pappas läkare för att få en bedömning utav detta. Om du vill väcka en klandertalan behöver du göra det inom 6 månader efter att du har fått ta del av testamentet. Om du inte gör det inom 6 månader, kommer testamentet betraktas som giltigt. Om testamentet bedöms vara giltigt och din pappa har testamenterat bort egendom till sin flickvän, har du som din pappas enda arvinge rätt att få ut hälften av hans egendom.

Hoppas att detta var till hjälp! Har du några ytterligare funderingar kan du kommentera här nedan eller ställa en ny fråga, så försöker jag besvara den så snart jag kan.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare