Kan ett testamente ogiltigförklaras på grund av att vittnen inte sett testators underskrift?

Testament underskrift?

Vår far har gott bort ett tag sedan och det har fram kommit ett testamente som jag och min syster inte visste om. Vi har frågat de två vittnena om hur underskriften gick till, och bägge säger att de alldrig såg vår far skriva under, men vittnena skrev under iallafall.

Så frågan är om man med detta kan ogiltigförklara ett testamente som inte blivit påskrivet på ett regelrätt sätt?

Hoppas på ett snart svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i ärvdabalken, du hittar den här.

Testamentet kan ogiltigförklaras

För att ett testamente ska anses vara giltigt krävs att testatorn skriver under handlingen eller vidkänner en redan befintlig underskrift med två vittnen närvarande. I ditt fall har vittnena inte sett din far skriva under och frågan blir då om han istället vidkänt sin underskrift i deras samtidiga närvaro. Om inte heller det skett är din fars testamente kan du väcka en klandertalan och få det ogiltigförklarat. (10 kap 1 § och 13 kap 1 § ärvdabalken)

Klandra testamentet

Du väcker talan genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Du måste dock väcka klandertalan inom sex månader efter det att du blev delgiven testamentet, annars går rätten att väcka talan förlorad. Har du redan godkänt testamentet har du dock inte rätt att klandra det trots att talan väcks inom sex månader. (14 kap 4 och 5 §§ ärvdabalken)

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om du fortfarande har rätt att klandra testamentet och vill skriva en stämningsansökan, är du varmt välkommen att ta hjälp av Lawline Juristbyrå, du bokar tid här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare