Kan ett testamente innehålla alternativa fördelningar?

Gift äldre par med 2 barn samt barnbarn.

Ett av barnen sjukligt.

Kan ett testamente upprättas med 2 olika alternativ;

1. Om barnet överlever oss

2. Om barnet avlider före oss

Detta för att skapa rättvis fördelning för barnbarn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller testamenten finns det vissa formkrav, exempelvis måste det bevittnas. Men vad gäller innehållet finns det inga regler mer än att det ska vara testatorns sista vilja, dvs i ditt fall att göra det så rättvist som möjligt mellan barnbarnen. För att besvara din fråga så bör det inte finnas några hinder mot att skriva ett testamente som beskriver hur arvet ska fördelas vid olika alternativa scenarier.

Tänk på att vara formulera testamentet tydligt och se till att alla formkrav för testamentets upprättande uppfylls. Du hittar reglerna här. Vill du ha professionell hjälp med att skriva testamentet är du varmt välkommen att ta hjälp av vår juristbyrå. Här kan du boka tid.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare