Kan ett barn ha rätt till en sak som denne inte fick vid arvsskiftet?

Hej!

Min farmor och farfar dog inom loppet av två år och lämnade kvar ett helt hus med saker till massor av barn, barnbarn och barnbarnsbarn. De hade 5 barn och 4 av dessa väldigt aktiva i dödsbo uppdelning, städning, försäljning osv. Men ett syskon har svikit föräldrarna totalt i 20 års tid, och fanns såklart inte där nu heller vid begravning osv. Denna person har trots inbjudan att komma dit och få ärva saker samt kontakt söktes för att göra detta över telefon, skicka bilder på saker som hen ev ville ha, inte tagit sitt ansvar i saken och meddelat något.

Jag, ett barnbarn stått väldigt nära farmor och farfar, var med då vi träffades och delade upp alla saker tillsammans, drog lott om saker som vi två personer ville ha, väldigt fredad situation trots va 20 personer var inblandade .

Nu är det så att 2 år efter detta så fortsätter det barnet som inte var där vid uppdelning,

Att eftersöka en sak som jag, barnbarn ärvde i samband med lottning.

Har barnet rätt till denna sak? Hen uppger att hen gett denna sak i julgåva på 60talet men inte visat intresse förrens allting var utdelat och sålt. Saken kan va värderad till ca 10000-3000 kr.

Mvh

Uttröttad

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Bouppteckningen
Efter bouppteckningen är klar ska den skickas till Skatteverket för registrering, Ärvdabalken (ÄB) 20 kap. 8 § och 9 §. Skatteverket kan bara registrera den insända bouppteckningen om den har gått till på ett bra sätt och inte har några uppenbara brister.

Om någon inte är nöjd med bouppteckningen har denne 3 veckor på sig att överklaga Skatteverkets beslut om att registrera bouppteckningen.

Arvsskifte
Efter bouppteckningen ska ett arvskifte göras. Det innebär att de tillgångar som finns kvar efter skulder betalats ska fördelas mellan de som ska ärva, vilket ni har gjort. Efter detta ska alla delägare i dödsboet skriva under en handling som visar att ett arvskifte har genomförts.

Delägare
Dödsbodelägare kallas de som har rätt att ärva enligt lag eller fått rätt till arv genom testamente. Eftersom barnet är just barn har denne rätt till arv enligt lagen, ÄB 2 kap. 1 §.

Avsluta dödsboet
Ett dödsbo är avslutat när:

Dödsboets alla tillgångar är skiftade, det vill säga uppdelade och överfördaDeklarationen är inlämnad för sista gångenÖver- eller underskott på skattekontot är reglerat, det vill säga när dödsboet har fått tillbaka eller betalat in skatten.

Överklagan av arvskifte
Ett arvskifte kan inte överklagas när det vunnit så kallad laga kraft. Detta gör det 3 veckor efter att dödsboet är avslutat.

Sammanfattning
Om barnet skrev under pappret om arvskiftet och dödsboet efter din farmor och farfar är avslutade så kan inte barnet komma nu och vilja ha saker som inte står i arvskiftet att denne ska få.

Råd
Mitt råd är att förklara situationen för barnet. Om allt är underskrivet och avslutat så har ni kommit överens om hur arvet fördelats. Detta är inget som kan överklagas när det gått mer än 3 veckor och barnet saknar en juridisk rätt till något annat än det som står i arvskiftspapprerna.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare