Kan en VD bli personligt ansvarig vid varumärkesintrång?

Hej,

kan VD bli personligt ansvarig vid varumärkesintrång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är ja vilket framgår av (8 kap 1 § första stycket varumärkeslagen). Varumärkesintrång som anses vara uppsåtliga eller grovt oaktsamma är straffbara. Påföljder som kan bli aktuella för en VD som begår ett uppsåtligt eller grovt oaktsamt varumärkesintrång är antingen fängelse eller böter. Fängelse förekommer dock knappast utanför lagtexten utan i praktiken handlar det "endast" om böter som döms ut.

Viktigt att ha i åtanke är dock att en åklagare endast får väcka åtal för varumärkesintrång om målsägaren (alltså varumärkeshavaren/licenshavaren) anger brottet till åtal eller om åtal av särskilda skäl skulle vara motiverat ur allmän synpunkt (8 kap 1 § tredje stycket varumärkeslagen).

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!
Sebastian NäslundRådgivare