Istadarättens innebörd

Hej

Min morfar har dött och min mamma var en av tre syskon med arvslott efter morfar, min mamma skrev över sin arvslott från morfar till förmån till mig och min bror.

Men nu har även mamma gått bort innan morfars bouppteckning, så nu ska jag och min bror medverka på den.

Vad gäller då?

Går vi in då med varsin arvslott i morfars bouppteckning?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB), här.

Då en person går bort ärver personens bröstarvingar (barn, barnbarn osv) denne person enligt ÄB 2 kap. 1 §. Alla bröstarvingar tar lika lott. Din mamma och hennes syskon hade alltså rätt till varsin lika stor del av din morfars arv. Då en av bröstarvingarna gått bort men lämnat egna bröstarvingar efter sig ärver istället detta barns egna arvingar dennes del, enligt den så kallade istadarätten. Detta innebär i praktiken att du och din bror ärver den del som skulle tillfallit er mor. Arvet efter er morfar kommer alltså att delas i tre (eftersom han hade tre barn), och den tredjedel som skulle tillfallit er mamma tillfaller dig och din bror att dela lika på.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare