Internetbutik levererade bruten vara - reklamationsrätt?

Hej.

Jag har köpt en ny HIFI-förstärkare på en internetbutik som jag mottog idag den 10/8 . När jag öppnar paketet som har omslagspapper runt kartongen ser jag att orginalkartongen varit öppnad när jag tagit bort omslagspappret. Man ser kartongen är igentejpad med ny tejp ( ej samma färg på tejpen som orginaltejpen) och inte är så bra igentejpad. Jag avslutar att vidare öppna kartongen. Kan jag reklamera varan då jag ej vet om varan är begagnad eller ny?

Tacksam för svar

Mvh

Sven Persson

Lawline svarar

Hej Sven och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det blir svårt för dig att kunna häva köpet men du bör inte ha några problem med att få en ny vara levererad eller prisavdrag.

Vad säger lagen?

Mellan er gäller konsumentköplagen. Varan ska stämma överens med avtalet vad gäller förpackningen, annars är den felaktig (16 § första stycket). Den är även felaktig om förpackningen inte stämmer överens med vad du haft anledning att förvänta dig (16 § tredje stycket, tredje punkten).

Vid fel i varan har du rätt att kräva omleverans (26 §). Om du kräver hävning eller prisavdrag istället så har säljaren ändå rätt att göra omleverans om detta inte är alltför opraktiskt för dig (27 §).

Om omleverans inte sker kort efter att du ställer dina krav eller om det hade inneburit en olägenhet för dig, får du kräva prisavdrag (28 §). Beloppet du har rätt till är mellanskillnaden mellan varans pris och vad varan hade kostat med felet inräknat.

Endast om omleverans eller prisavdrag är en väsentlig olägenhet för dig, har du rätt att häva köpet (29 §).

Tolkning av ditt fall

Varan som du fick stämde inte överens med vad som var avtalat. Du beställde en ny förstärkare och fick en med bruten förpackning, vilket som du säger innebär att du inte kan vara säker på att den är ny. Den kan dessutom skäligen förväntas att man får en ny vara när man beställer från en seriös säljare på internet. därmed stämmer varan inte heller överens med detta kriterium.

Utifrån detta kan du kräva omleverans utan problem. Det är så att säga den första påföljden som du kan göra gällande. Nästa påföljd är prisavdrag. Detta kan du kräva och om omleverans hade varit opraktiskt för dig, t.ex. att förstärkaren är tung, du saknar emballage och vill börja använda systemet snarast, så har säljaren ingen rätt att kräva att du istället accepterar omleverans. Beloppet på prisavdraget ska vara mellanskillnaden mellan det du betalade och en sådan begagnad förstärkare i nyskick (kolla t.ex. blocket för referens).

Hävning skulle jag inte rekommendera, eftersom det antagligen inte är något fel på förstärkaren och det är jobbigt att skicka tillbaka den. Om du trots allt vill det, så måste du visa att det är en väsentlig olägenhet för dig att förpackningen var bruten, vilket lär vara svårt. Om du har något skäl till detta och vill häva, så är det inte omöjligt.

Hur du kan gå vidare

Det första du gör är att skriva ett mail till säljaren så snart som möjligt, där du framställer ditt krav och det jag skrivit ovan. Om säljaren är seriös så ger de dig ett presentkort eller liknande som kompensation och levererar om varan om du kräver det. Kräver du prisavdrag, vilket jag hade gjort i din sits, så lär de acceptera detta också. Antagligen tar problemet slut här eftersom du har fått en felaktig vara och de flesta företag är måna om sitt rykte och dessutom inte tjänar något på att tvista med varje konsument som har ett klagomål.

Skulle de inte acceptera din krav så kan du anmäla dem hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De driver tvisten gratis och du behöver inget ombud eller liknande, bara beskriv situationen och säg vad du kräver. Det är inga svårigheter för en vanlig person att vinna sin tvist genom ARN om man har rätt i sin sak. ARN:s beslut är inte tvingande men de flesta företag som förlorar väljer ändå att följa beslutet.

Om ni tvistar i ARN och du vinner men företaget struntar i beslutet eller om du förlorar och fortfarande känner att du har ett case, så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Du kan även vända dig direkt till tingsrätten utan att gå till ARN först men ARN är snabbare och kostar inget. Om det går till detta steg så rekommenderar jag starkt att du söker vidare rådgivning genom vår juristbyrå. Vi erbjuder även representation.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss på Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare