Inköp av produkter för återförsäljning under eget märke

Hej,

Jag har för avsikt att öppna en ny konceptbutik under eget varumärke. Vid inköp av paketerade generiska produkter (produkt utan design, märkning eller av sådan art att de inte kan mönsterskyddas - exempelvis produkten salt) har man enligt lag rätt att packa om dessa varor i egen förpackning för att sälja vidare, eller krävs ett uttryckligt tillstånd från tillverkaren?

För att förtydliga: produkterna levereras i stora men bestämda kvantiteter av en tillverkare/leverantör avsedd för professionella kunder, och är förpackade i en simpel plastförpackning med leverantörens logga, men vilket ej kommer marknadsföras mot slutkunden.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Vad jag vet finns inget sådant förbud och huvudregel borde det vara fritt för dig att ompaketera produkterna utan godkännande från försäljaren. Detta förutsätter givetvis att du ompaketerar med ett varumärke som inte vilseleder om varans ursprung (exempelvis vilket land det kommer ifrån) eller gör intrång på någon annans immaterialrättsliga skydd. Att lagstiftaren valt att inte begränsa sådant beror på att det skulle försämra konkurrensen på marknaden. Givetvis kan det variera beroende på vad försäljaren har för krav i det enskilda avtalet.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig om du har några fler frågor!

Vänligen,

Maia Bishop

Lawline RådgivareRådgivare