FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/03/2014

Indraget körkort

Hej,

Jag körde in i mittenräcket på E6an nära "Grindmotet" i norra bohuslän den 17 Maj 2013.

Nu 10månader senare ringer trafikpolisen och säger att jag ska få böter och Transportstyrelsen kan eventuellt ge en varning eller dra in körkortet.

Jag jobbar som IT-servicetekniker och behöver köra bil varje dag. Har transportstyrelsen rätt att dra in körkortet då? Har en enda sak i min historik och det var att jag missade en stoppskylt 2010/början av 2011, den boten är betald och "glömd".

Kör inte heller bil privat utan det är endast i jobbet numera.

Lawline svarar

Hej,

De har rätt att dra in ditt körkort om de anser att det faller inom någon av punkterna i 5 kapitlet 3 § Körkortslagen, se https://lagen.nu/1998:488#K5P3S1 .

Om det anses vara ett brott som faller inom 5 kapitlet 3 § 2-6 punkterna Körkortslagen kan det räcka med att ge en varning till trafikanten, något som de nämnde vid ditt samtal, se https://lagen.nu/1998:488#K5P9S1 .

Om det ändå skulle anses skäligt att dra tillbaka ditt körkort kan det göras en bedömning av synnerliga skäl för att få behålla sitt körkort enligt 5 kapitlet 10 § 2 stycket Körkortslagen. Där kan du hävda att du enbart använder bilen i jobbet och behöver bilen för detta ändamål.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare