Immaterialrättsligt intrång att sälja urklipp?

Jag tillverkar sen en kort tid tillbaka sk. bildsmycken, och använder då urklippta bitar av bilder ur inredningsmagasin på främst tyg och porslinsprodukter av mer eller mindre kända märken (Marimekko, Rörstrand osv) Jag säljer sen motiv/bildsmyckena på hobbynivå. Gör jag mig då skyldig till varumärkesintrång eller dylikt, eller är det inom ramen för "andrahandsförsäljning"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

De motiv du beskriver är skyddade av upphovsrättslagen (URL) (se NJA 1994 s. 74 "smultronfallet"). Det innebär att oavsett om man ser några varumärken och oavsett om dessa är registrerade och kända, så är de upphovsrättsligt skyddade.

Upphovsrätten innefattar ensamrätt att framställa exemplar av verket och tillgängliggöra det för allmänheten, även i förändrad form (2 §). Du får göra dina bildsmycken och visa de för folk och ha för privat bruk enligt 12 § men så fort du säljer exemplar till allmänheten så gör du upphovsrättsligt intrång och kan bli skyldig att förstöra exemplaren och betala en avgift (53 §).

Hoppas det besvarar din fråga, tveka inte att höra av dig till oss nästa gång du har en juridisk fråga. Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare