Immaterialrättsliga skydd

Hej! Jag har kommit på en affärsidé som jag verkligen tror på. För att genomföra den krävs dock samarbete med ett redan etablerat stort företag. Jag ser dock en risk i att det här redan etablerade företaget kommer "sno" min idé och genomföra den på egen hand ifall jag presenterar den för dem. Min fråga är därför om jag har någon möjlighet att skydda min idé och helt enkelt säkerställa att det här företaget inte kan genomföra den på egen hand, eftersom det är jag som kommit på den? Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Svaret på din frågeställning beror främst på vad det är för affärsidé du har. Du kan åtnjuta olika immaterialrättsliga skydd för dina idéer beroende på hur idéerna är utformade. Upphovsrätt kan du få för konstnärliga och litterära verk (1 kap. 1 § lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk). Ditt verk måste präglas av självständighet och originalitet. Upphovsrätten uppkommer i samband med att ditt alster skapas. Ingen ansökas krävs således. Patent kan du få för en uppfinning som är en teknisk lösningen på ett tekniskt problem (1 kap. 1 § patentlagen). Din uppfinning måste vara ny och väsentligt skilja sig från andra uppfinningar (2 § patentlagen) För att få ensamrätt (patent) på din tekniska lösning, måste du ansöka om detta. Har du ett mönster eller en design som du vill skydda, kan du ansöka om detta enligt mönsterskyddslagen. Ditt mönster måste vara nytt och särpräglat (2 § mönsterskyddslagen). En sista immaterialrätt som kan vara relevant är varumärkesrätt. Ditt varumärke måste ha en särskiljningsförmåga och det får inte finnas risk för förväxling med annat märke (5 § varumärkeslagen). Om inga immaterialrättsliga skydd är aktuella, återstår alternativet att sluta ett slags sekretessavtal med företaget om användningen av din idé.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare