FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/11/2017

Hyresgästen är ansvarig för skador som gäster orsakar, men det går att kräva skadestånd av gästen

Hej!

I min förra lägenhet orsakades en skada på golvet av en kompis som ledde till att en deposition på 2500 kronor drogs från min egna ficka. Dennes pappa hävdar att juridiskt sett så är jag den som är skyldig för skadan. Stämmer detta eller är denne skyldig mig pengar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att hyresgästen är den som är ansvarig för skador som uppstår på den hyrda lägenheten. Det framgår av 12 kap. 24 § 1 stycket. Det ansvaret handlar dock om vem hyresvärden kan kräva ersättning av. Det är eventuellt möjligt för dig att kräva ersättning av din kompis för den kostnad som du fått. För att kunna kräva skadestånd krävs att skadan uppstått med flit eller genom vårdslöshet, var det en olycka har du ingen juridisk rätt till ersättning, se 2 kap. 1 § skadeståndslagen.

Det kanske skulle vara lättare för dig att försöka få ersättning genom din hemförsäkring, förutsatt att självrisken är lägre än 2500 kronor så blir det i alla fall billigare än att betala själv.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare