Hur vet man att ett testamente blir offentligt vid dödsfall?

Hur vet man att testamentet blir offentligt vid dödsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som så att du undrar hur man vet att ett testamente kommer fram och blir offentligt för de berörda vid dödsfall.

I svensk rätt finns det ingen regel om hur testamenten ska förvaras. Ett testamente kan därför förvaras vart som helst testator (den som har skrivit testamentet) önskar. Detta kan jämföras med äktenskapsförord som enligt 7 kap. 3 § tredje stycket äktenskapsbalken ska registreras hos Skatteverket. Någon motsvarighet för testamente finns inte.

Det innebär därför att man inte kan vara helt säker på att testamente kommer fram till de berörda när dödsfall inträffar. Man kan dock försöka säkerställa detta så gott som möjligt genom att tänka över hur man ska förvara ett testamente. Det finns exempelvis de som väljer att förvara testamente i bankfack, hos en advokat som hjälpt till med upprättande av testamentet eller hos en begravningsbyrå som erbjuder sådan förvaringstjänst. Det kan ibland också finnas angelägenhet att förvara en kopia av testamentet i hemmet eller liknande med uppgift om var originalhandlingen finns. Observeras bör att det är originalhandlingen som är avgörande för att arvet ska fördelas i enlighet med testamentet. En kopia är således inte gällande som testamente men kan utgöra bevis om att det finns en originalhandling av ett testamente.

För att så gott som möjligt säkerställa att ett testamente kommer fram för de berörda vid dödsfall bör man därför noga överväga förvaringen av testamentet och kanske fundera på om en kopia ska upprättas som bevis om att det finns ett testamente.

Vänliga hälsningar,

Anna NilssonRådgivare