Hur upprättar man ett giltigt testamente?

hur skall ett testamente utformas för att vara giltigt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett testamente ska vara giltig krävs det att vissa formkrav är uppfyllda. Detta framgår av 10 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB).

1. Skriftligt: Ett testamente ska upprättas skriftligen.

2. Underskrift av testatorn och två vittnen:Vittnena måste se testatorn skriva under testamentet eller ska testatorn inför vittnena bekräfta att det är testatorns namnteckning. Vittnena måste vara närvarande samtidig samt måste känna till att det är ett testamente som de bevittnar – de behöver dock inte känna till innehållet i testamentet.

Testatorn ska själv underteckna sin underskrift däremot har Högsta domstolen godtagit att ett testamentsvittne hjälper testatorn med underskriften om denne är oförmögen att skriva under själv (i det aktuella fallet led testatorn av skakningar i handen varpå egen underskrift var ej möjligt). Det bör dock understrykas att detta starkt ska undvikas om möjligt då ej egenhändig underskrift är som huvudregel en grund för ogiltighetsförklaring av ett testamente.

När det gäller krav på vittnen ska de i samtidig närvaro bevittna testatorns underskrift. Det är ett relativt hårt krav på att bevittningen sker samtidigt. I exempelvis rättsfallet NJA 1978 s. 189 förklarades ett testamente ogiltigt på grund av att vittnen vidtillfället befann sig i angränsande rum utan att någotdera vittnet följde vad som skedde i det andra rummet.

Krav för att kunna vara vittne av ett testamente 10 kap 4 § ÄB: Reglerna om vem som får vara vittne handlar om att man inte ska ha något intresse i testamentet.

1. Ej vara under 15 år.

2. Ej lida av en psykisk störning som gör att man inte förstår innebörden av att vara testamentsvittne.

3. Inte vara inblandade i arvet eller testamentstagande (inte heller släkt till testamentstagaren), det vill säga nära släkt. Det handlar i princip om samma personer som uppräknas i 2-3 kap Ärvdabalken.

4. Ej sambo, styv- eller svärföräldrar.

5. Ej släkt genom rätt upp- eller nedåtstigande svågerled.

6. Ej förmyndare, förvaltare eller god man till testamentstagaren.

7. Ej representant för juridisk person som är testamentstagare.

Testamentstagarna har bevisbördan för att formkraven är uppfyllda. Man bör skriva i testamentet något i stil med att vittnena bekräftar härmed att handlingen har upprättats enligt de lagstadgade formföreskrifterna, då domstolen i så fall kommer utgå ifrån att testamentet är upprättat enligt formföreskrifterna, 10 kap 2 § andra stycket ÄB.

Om formkraven inte är uppfyllda är testamentet ogiltigt, däremot blir det ingen automatisk ogiltighet, 13 kap 1 § ÄB .Med andra ord måste en klandertalan väckas i domstol för att man ska kunna ogiltighetsförklara testamentet, 14 kap 5 § ÄB.

Förutom de formella reglerna finns det regler om ogiltighetsförklaring av testamente i 13 kap ÄB. Kort förklarat kan ett testamente ogiltighetsförklaras på grund av att det är upprättat under påverkan av psykisk störning där man bland annat räknar med en person som är dement (13 kap 2 § ÄB). Det kan också vara ogiltigt om testatorn blivit tvingad att eller svävat i villfarelse om en omständighet (13 kap 3 § ÄB).Det krävs dock orsakssamband mellan omständigheterna, t.ex att om testatorn inte hade varit dement hade testatorn inte upprättat ett testamente till förmån för testamentstagaren.

Ett testamente är automatiskt ogiltigt om det är förfalskat, förordnandet strider mot lag (exempelvis sina barns laglott) eller att testamentet förfogar över egendom som innehas med fri förfogande rätt.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga! Om något är otydligt tveka inte att kommentera nedan. Om du vill ha hjälp med att upprätta ett testamente för att det ska bli helt korrekt rekommendera jag dig att vända dig till en juristbyrå.

Med vänliga hälsningar

Lovisa SidénRådgivare