Hur upprättar jag testamentet?

Undrar hur man bäst skriver i testamente hur vår gemensamme sons bostadsrätt som jag står som ägare till 1/3 och min man 1/3 detta enbart för att han hade svårt att få lån annars. Vi vill att det inte innefattas i bodelningen eftersom han betalar alla utgifterna och vi kommer att lösas ut så snart han sparat ihop mer pengar för att lösa en del av lånet. Min man har 2 särkullebarn och de skall inte ärva min mans del i bostadsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur man bäst bör utforma ert testamente.

Det är svårt att formulera testamenten på ett korrekt sätt, det är lätt att något misstolkas senare när ni avlidit. Därför är det viktigt att en jurist utformar testamentet eller åtminstone granskar det för att inga formfel eller liknande ska ha kommit med. Om du skulle vilja ha hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med att upprätta testamentet kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare