Hur testamenterar man en sommarstuga?

Hej.

För 3 år sedan gick min far bort o min moder fick då allt efter honom.

Nu hjälper jag min moder att bygga en ny sommar stuga men ingen av mina 4 syskon hjälper till.

Nu vill min moder att jag ska få sommar stugan den dagen hon går vidare.

Hur löser man det ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att du ska kunna ensam ärva din mammas sommarstuga är det bästa sättet att din mamma skriver ett testamente. Regler om hur testamente skrivs regleras i ärvdabalken 10 kap. Det krävs i princip endast att testamentet är skriftligt och underskrivet av din mamma, samt att det funnits två vittnen när din mamma skrivit under testamentet. Vad gäller vittnena får din mamma inte vara släkt med dessa i närmaste uppåtstigande eller nedstigande led.

Det ska observeras att din mamma inte kan testamentera bort din fars egendom, då hon endast äger denna med fri förfoganderätt enligt 3 kap ärvdabalken. Är sommarstugan byggd genom medel från din far kan det alltså uppstå problem

Hoppas mitt svar hjälpt dig. Mer om testamente hittar du i ärvdabalken kapitel 10-11.

Lawline RådgivareRådgivare