Hur ska jag tolka testamentet?

Hej! Hur skall jag tolka denna skrivelse i ett testamente.

" Efter bådas vår död skall den kvarlåtenskap som då finnes delas mellan vardera makens bröstarvingar. Om den först avlidna makens bröstarvingar tidigare utnyttjat sin rätt att utkräva laglotter, skall vid delning av boet efter den sista avlidna hänsyn tagas härtill så att de utbekomna andelarna räknas av från respektive lotter".

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 11:1 Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) finns en regel som förklarar hur testamenten ska tolkas. Enligt 11:1 ÄB ska testamenten tolkas enligt testators vilja. Eftersom att jag inte känner testatorn kan jag inte svara exakt vad testatorn menar. Skrivelsen liknar regeln som finns i 3:9 ÄB. Jag skulle därför tolka testamentet på följande vis:

Två personer är gifta med varandra. När båda personerna i förhållandet har gått bort ska den egendom som finns kvar delas lika mellan makarnas respektive barn. Det verkar som att barnen inte är gemensamma utan så kallade särkullbarn. Låt oss säga att makarna har varsitt särkullbarn. Vardera makes särkullbarn ska således få 50 % var av den egendom som finns kvar efter det att båda makarna gått bort. Om den ena makens barn krävde sin laglott (50 % av de kvarvarande tillgångarna barnet/barnen alltid har rätt till enligt 7:1 ÄB) vid sin förälders bortgång ska det räknas av från den summa som sedan finns kvar att fördela mellan barnen.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare