Hur ska försäljning ske vid bort testamenterad köpeskilling?

Hej!

Jag skulle vilja veta vad lagarna säger om en person gått bort och skrivit i sitt testamente att pengarna för den sålda bostadsrätten ska gå till en organisation. Hur fungerar det då? Måste man gå via mäklare eller via organisationen på något vis eller kan den närmaste anhöriga sälja lägenheten för att sen ge pengarna till organisationen? Eller hur fungerar det?

Tack på förhand

Annie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv och testamente regleras i Ärvdabalken (ÄB). Vid tolkning av arv ska fokus ligga på den avlidnes yttersta vilja (11 kap 1 § ÄB) vilket är enklast för den avlidnes närstående att avgöra. Jag tänker mig att det viktigaste för den avlidne här bör vara att så mycket pengar som möjligt från försäljningen av huset går till organisationen. Det är också troligt att det viktiga för den avlidne är inte hur bostadsrätten säljs, utan att den säljs och att pengarna går till organisationen. Detta skulle innebära att skillnaden i vins mellan om man säljer huset själv eller använder en mäklare inte är avgörande. Notera även att om det finns några bröstarvingar har de rätt att få ut sin laglott (50% av det totala arvet) innan någon egendom kan ges bort genom testamente (7 kap 1 § + 2§ ÄB). Det är även värt att notera att det kan bli skatt på försäljningen av huset om ni går med vinst.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare