Hur ska ett testamente formuleras?

Hej!

Jag tänker testamentera allt jag äger till en mycket nära och kär vän. Jag är ensamstående och har inga barn. Kan jag då i all enkelhet bara skriva: "All min kvarlåtenskap skall gå till NN med full äganderätt". Eller måste jag precisera "bilen", "lägenheten", "bankmedel" o s v? Testamentet blir ju mycket smidigare att skriva. Får plats på en A4-sida. Om jag kan skriva enligt ovan, är det ändå nåt jag bör tänka på? Har ju diverse olika sorters konton, sparkonto, pensionskonton, fonder o dyl.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring testamente återfinns i olika kapitel i ärvdabalken (ÄB), som du hittar här.

Det kanske viktigaste att tänka på vid upprättandet av ett testamente är att följa formkraven som återges i 10:1 ÄB eftersom testamentet inte är giltigt om de inte efterlevs, se 13:1 ÄB. Formkraven innebär att ett testamente ska upprättas skriftligen och undertecknas av två vittnen. Vittnena ska underteckna handlingen när de båda är närvarande och de ska veta att det är ett testamente de undertecknar. Testatorn, du i det här fallet, måste dock inte låta vittnena veta vad testamentet innehåller. I 10:4 ÄB anges allmänna förutsättningar för vittnen som bland annat innebär att närstående/testamentstagare inte får bevittna ett testamente.

En annan sak som kan vara bra att fundera på har du tagit upp, nämligen begreppet full äganderätt. Alternativet är fri förfoganderätt och skillnaden består i att full äganderätt innebär att testamentstagaren har rätt att göra vad hen vill med arvet, till och med testamentera bort det. Fri förfoganderätt innebär att testamentstagaren får göra vad hen vill med arvet, förutom att testamentera bort det.

Om du skulle testamentera hela din kvarlåtenskap till din vän skulle hen bli så kallad universell testamentstagare enligt 11:10 2 st. ÄB och i och med det dödsbodelägare enligt 18:1 ÄB.

Jag skulle inte säga att det faktum att du har olika typer av konton, och liknande, utgör något hinder just för upprättandet av testamentet utan den egendom som finnas kvar efter dig när du gått bort kommer att utgöra din kvarlåtenskap.

Angående formuleringen på testamentet är min uppfattning att en enkel men tydlig sådan inte är någon nackdel, snarare tvärt om. Det viktiga är att nämnda formkrav uppfylls och det inte kan uppstå några missförstånd gällande testamentets innebörd.

Om du vill ha vidare hjälp eller känner dig osäker på hur du ska gå tillväga för att upprätta ett giltigt testamente kan du boka tid hos en av våra jurister direkt på http://lawline.se/boka

Jag hoppas att du känner att du fått lite vägledning,

Mvh

Maja Stolt RosellRådgivare