Hur ska en konsument gå till väga när ett företag inte accepterar konsumentens hävning av köp?

Hej! Tack för bra service.

Jag har nyligen ställt en fråga gällande en dator. Datorn har enligt mig ett fel som gör att jag inte kan använda den till det den borde kunna användas till. Jag har alltså köpt en speldator för ca 18000 kr och kan inte spela med den.

Nu har datorn vart inne på service två gånger och dom hittar inget fel. Felet kvarstår dock och jag kan inte använda datorn. Nu står jag här med en dator för 18000kr, som jag inte kan spela på. Företaget vägrar att låta mig häva köpet. Dom säger att felet måste kunna dokumenteras.

Vad kan jag göra i detta fallet? Felet finns ju där, jag kan inte spela på datorn, men deras servicetekniker hittar inga fel.

Jag köpte datorn för 4 månader sedan. Hur går jag till väga för att häva köpet? Jag pratade med ansvarig på företaget och hänvisade till konsumentköplagen men han säger att deras servicetekniker måste hitta och dokumentera ett fel för att det ska gälla.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det verkar osannolikt att företaget kommer att gå med på dina krav. Jag föreslår därför en annan lösning som kan leda till att du ändå får rätt att häva köpet. Det stora problemet som du står inför är att felet inte är dokumenterat. För att lyckas häva köpet så måste du alltså hitta ett sätt att dokumentera felet. Detta är inte givetvis inte enkelt men det är ändå fullt möjligt att göra ett försök.

Frågan besvaras med regler som finns i konsumentköplagen (KKöpL).

Gör en anmälan till ARN

Jag rekommenderar att du tar din fråga vidare till allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som kostnadsfritt avgör tvister mellan konsumenter och företag. Detta sker genom att du skickar in en anmälan via ARN:s hemsida. Hemsidan ger en tydlig bild av vad din anmälan ska innehålla men jag vill ändå poängtera några viktiga detaljer som du bör tänka på.

Vad ska anmälan innehålla?

Du kommer att få fylla i ett formulär där du b.la. ska förklara det krav som du vill framställa mot företaget. Här måste du skriva att det föreligger ett fel i datorn enligt 16 § KKöpL. Du bör motivera ditt krav med att du har köpt en speldator som inte kan användas för att spela på. Datorn kan, med andra ord, inte användas för sitt ändamål. Med hänsyn till att du har betalat ett högt pris för datorn är felet därför så väsentligt att du vill åberopa din rätt att häva köpet enligt 29 § KKöpL. Det är även viktigt att du också skriver att du redan har lämnat in datorn för service två gånger utan att felet har blivit åtgärdat samt att du köpte datorn för fyra månader sedan.

Problemet med bevisning

Hur det går med din anmälan avgörs av dina möjligheter att dokumentera felet. Du skriver att företagets servicetekniker inte kan hitta något fel. Jag föreslår istället att du undersöker om det finns andra dataföretag som kan dokumentera felet åt dig. Till din anmälan ska du sedan bifoga all relevant information du har angående köpet, såsom kopior av kvitton, dokumentation om tidigare service (om sådan finns) och givetvis dokumentation som bevisar felet i datorn.

Övrigt

Du kan även få vägledning genom konsumentverkets rådgivningssida Hallå konsument.

Sammanfattning

1. Dokumentera felet genom att vända dig till ett dataföretag.
2. Gör en anmälan till ARN.
3. Sök vägledning från konsumentverkets rådgivning om du känner dig osäker över hur du ska gå vidare med dina krav mot företaget. Alternativt är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline för ytterligare rådgivning!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare